vrijdag 27 augustus 2010

Restaurant De Beleving, Utrecht

Restaurantweek dag 3, woensdag 25 augustus 2010.

Restaurant De Beleving, Utrecht

Uit eten met twee ex-collega’s is inmiddels ook al traditie aan het worden. Lekker bijpraten en roddelen over wat er op kantoor gebeurt. Michelle heeft dit restaurant uitgekozen, waar het personeel life zingt tijdens het eten, begeleid door de piano. De een zingt wat mooier dan de ander, maar het blijft wel moeilijk over al dit geluid heen nog te kunnen praten met elkaar.

De Beleving is gevestigd in een werfkelder aan de Oudegracht, net voorbij Oudaen. Een lange smalle pijp, met twee rijen tafels, en aan het eind de open keuken, net voor de toiletten. Het is leuk daar even te staan kijken voor je teruggaat naar je tafel.

Het menu was alleen kiezen uit vis of vlees, en er werd niet bij verteld wat het was, dat was dus echt een verrassing tot het voor ons werd neergezet.



Ook nu weer werden er eerst broodjes geserveerd, maar niet met boter dit keer. Er kwam een schaaltje met drie vakjes, waarin wat olijfolie, wat grof zout en wat peper. De bedoeling is je broodje in de olijfolie te dippen en dan in het zout of peper. Daar moet je wel heel voorzichtig in zijn, want het is al snel veel te zout.

De amuse bestond uit een glaasje gazpacho, koude tomatensoep. Helaas was het geen tomaat wat ik proefde, maar komkommer. Ook nu weer met te grove stukjes erin, zodat ik ging kauwen. Niet echt naar mijn zin dus.

Aangezien ik zelf het vleesmenu heb besteld, en een vriendin het vismenu, kan ik gelukkig wel het hele menu hier vermelden.



Voorgerecht:

Vitello tonato of huisgerookte zeeduivel met limoendressing en venkelsalade.



Hoofdgerecht:

Boef blonde met aardappel/tomatenpuree en sperzieboontjes of victoriabaars met venkelsalade, zeekraal en rijst met tomatensaus.



Nagerecht:

Yoghurtbavarois met rode vruchten en straciatella ijs.





De vitello tonato was erg lekker, en is een soort carpaccio weer, maar dan met kalfsvlees en tonijn mayonaise. De tonijn smaak overheerste gelukkig niet, was prima van smaak zo alles bij elkaar.

Het hoofdgerecht was dus witte koe, twee grote lappen half rauw rundvlees. Zeker veel te rood naar mijn smaak, jammer dat daar niet naar wordt gevraagd door de bediening. Moeilijk snijbaar, maar de smaak was prima. Volgende keer stuur ik het zeker terug naar de keuken want ik hou nu eenmaal van doorbakken en gaar.

Erbij geserveerd twee quenelles van aardappel-tomatenpuree, prima. De sperziebonen waren helaas maar heel even gekookt, en veel te hard naar mijn smaak, die heb ik laten liggen. De paar paddestoeltjes die er tussen zaten heb ik wel lekker opgegeten.

Het nagerecht, tsja. Een hapje yoghurt bavarois met wat rode vruchtensaus was prima van smaak. De saus zelf is zuur zuur zuur. En na een hapje ijs was de bavarois ineens ook alleen maar zuur. En dat terwijl ik ze in de keuken bezig zag met chocoladetaartjes! Nee, zeker niet naar mijn smaak, zuur rood fruit met zure saus.

De bediening was erg traag, de lege borden bleven zeker een kwartier staan, en er zat een uur tussen de gangen. Ook waren ze niet bereid mijn vragen tussendoor te beantwoorden, daar waren ze te druk voor. Misschien is het wel een avondvullend programma, maar dat is nu eenmaal te lang.



Nee, dit is geen restaurant waar ik naar terug wil. Ik geef het een 5,5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten