maandag 27 december 2010

Stadskasteel Oudaen – Utrecht

30 november 2010.

Voor ons maandelijkse etentje, hadden we zin in Oudaen. Ik had de nieuwe kaart buiten gelezen, en dat trok me wel aan. De website was nog steeds niet ge-update helaas.

Amuse:
Glaasje mosterdsoep, met schuim van knolselderij, gebakken pancetta en wat gebakken bospaddestoeltjes.
De mosterdsoep was erg pittig, goede mosterdsmaak, klein beetje fijn gehakte ui erin. Schuim delicaat van smaak, de ham was lekker knapperig en zout. De paddestoeltjes als altijd lekker, klein beetje gekruid. Als garnering een of ander rankje, leek van een erwtenplant.

Als voorgerecht heb ik gekozen voor:
Rilettes van eend, met veenbessen en een crostini. Verder wat blaadjes snijbiet en rucola, en een lekkere dressing. De eend was een beetje zout, de bessen heerlijk zoet en de crostini lekker knapperig. Bovenop de eend waren wat fijngehakte mini-augurkjes, voor het zuurtje, de rucola was wat bitter, niet mijn favoriet. Maar alles bij elkaar smaakte het heerlijk, maar voor een voorgerecht wel wat veel.

Tussengerecht:
witlofsoep met schuim van truffel:
Ik vond het niet lekker ruiken, dus dat neemt je zin wel weg. Die geur was dus de truffel. De soep smaakte lekker romig, maar niet zo heel erg naar witlof, en dat is jammer, want daar ben ik dol op. Verder was het mondgevoel niet erg prettig, had wat meer gepureerd moeten zijn, of juist wat minder met stukjes witlof er in. Nee, dit is niet voor herhaling vatbaar.

Hoofdgerecht:
Een stoofpotje van duif, met aardappelkroketjes, pastinaak en cognacsaus.
Dit was alles behalve een stoofpotje, en ik had er dus niet om gedacht om om doorbakken vlees te vragen. Gelukkig kreeg ik dat wel. De aardappelkroketjes was weinig aan, de groente was meer dan alleen pastinaak, wel eetbaar maar zeer ongelijk en slordig gesneden (ja, ik let wel op bij al die kookshows op tv!). De duif ging verder wel, maar ik vond het niet erg bijzonder. Dan kan mijn vader dat beter klaarmaken.

Nagerecht:
Gekozen voor mijn favoriete crème brûlée. Alleen het kaneelijs heb ik verwisseld voor vanilleijs, dat was geen probleem. De garnering bestond uit twee rietjes van witte chocolade, mmm, wat knapperige amandeltjes, het geijkte takje munt en een beetje bramensaus. Erg lekker allemaal.

Helaas kon dit lekkere dessert de hele maaltijd niet goedmaken. Zowel het tussengerecht als het hoofdgerecht vielen me tegen, ook qua opmaak van het bord, wat normaal toch echt een plaatje is. Ook was het niet echt warm in die enorme hoge ruimte, dus volgende keer toch wat warmere kleding aantrekken!

Freya had compleet andere gerechten, maar we waren allebei blij met onze keuzes, omdat we dat toch net wat lekkerder vonden dan dat van de ander.

Tsja, dit keer geef ik maar een 7,5. Wel weer goedmaken volgende keer Oudaen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten