donderdag 28 oktober 2010

Japans restaurant Juliana te Utrecht

Maandag 25 oktober 2010.

Ik stapte kantoor uit, en ik dacht, goh, ik heb zo’n zin om uit eten te gaan! Laat ik Freya eens bellen. Die wil vast wel mee. En ja hoor, daar had ze wel oren naar. Haar keuze dit keer, dus ons vertrouwde lievelingsrestaurant Juliana aan de Amsterdamsestraatweg te Utrecht. Het eten is er heerlijk, de chefs die voor je neus het eten aan een grote bakplaat klaarmaken, het attente bedienend personeel. Je kunt ook rustig aan tafel gaan zitten, maar Freya en ik vinden het aan de bakplaat leuker en gezelliger.
We kennen de kaart al bijna uit ons hoofd, en aangezien ik alles al eens geprobeerd heb, houd ik het tegenwoordig meestal bij mijn favoriete gerechten. Menu Kiku, met een paar wijzigingen. Eerst kregen we nog een lekkere amuse van dat bijzondere Japanse rundvlees.

Mijn menu bestond hieruit:
Vegetarische sushi. In plaats van vis is er groente of ei bovenop de sushi rijst. Een beetje gember, en uiteraard Wasabi. Daar ben ik nog altijd zeer voorzichtig mee! En een lekkere soja saus om in te dippen.

Vervolgens een stukje zeebaarsfilet, gyozo (dat zijn heerlijke vleespasteitjes) en een stuk eendenborst. Speciaal voor mij goed doorbakken, daar houd ik van.

Dan even pauze, en een rauwkost salade met een bijzonder lekkere huisgemaakte dressing om je smaakpapillen weer wakker te schudden.

Als laatste een kom Japanse bami, 2 ons geflambeerde ossenhaas en nog wat gebakken groente. Tsja, die groenten konden er echt niet meer bij hoor, geef maar aan de buurman.

Dit alles onder het genot van een potje Japanse thee met suiker. Dessert kon er bij mij niet meer bij, maar Freya heeft genoten van een lekkere coupe ijs met vers fruit en slagroom.

Al met al, weer een geslaagd etentje en een gezellige onverwachte avond uit, met veel boekengeklets. Freya, ik bel je snel weer!

1 opmerking:

  1. Ik vond het ook weer heerlijk. Ik had ook het Kiku-menu, met Yakatori-spiesjes als vooraf.
    Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen